X
تبلیغات
حجاب و عفاف - مقالات

حجاب و عفاف

ترويج فرهنگ حجاب و عفاف دربين نسل جوان

مدير حوزه علميه زينبيه كرج: بد حجابان وقتي بفهمند در جامعه مورد اعتراض مردم و قانون قرار م‌ گيرند، به تدريج پوشش خود را رعايت مي‌كنند

حميده شريعتي،‌ مدير مسؤول مجله حسنا،  مدير حوزه علميه زينبيه كرج،  مسؤول مؤسسه قرآني رهپويان سيد الشهدا در قم و پژوهشگر عرصه زنان و حجاب است. وي معتقد است كه همان طور كه تنفس هواي سالم حق هر كسي است، ديدن جامعه بدون فساد و بي‌حجابي نيز، حق مردم است.

وي بر اين باور است كه‌ در اجرايي شدن طرح حجاب و عفاف نبايد هركسي در گوشه‌اي بنشيند و طرف مقابلش را متهم به كم‌كاري كند، دولت از علما بخواهد علما از دولت، هر كسي به اندازه وظيفه خودش انجام دهد.

نوشتاري كه در ذيل مي خوانيد، گفت‌وگوي خبرنگار پايگاه خبري حجاب با‌ حميده شريعتي، ‌ مدير مسؤول مجله حسنا است كه در آن به موضوع زنان عصر ظهور پرداخته شده است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه نوزدهم مرداد 1389ساعت 18:44  توسط م.ر. شاكر  | 

پويايي نقش حجاب در جامعه اسلامي

حجاب میتواند به زن این امکان را بدهد که به عنوان یک انسان فعّال با سایر نظامهای اجتماعی همچون فرهنگ, سیاست, اقتصاد و ... رابطهای حسنه برقرار کند, زیرا حجاب تمامی خصوصیات یک نظام فرهنگی را دارا بوده و فرد را برای ارتباط این نظام با نظامهای دیگر آماده میسازد. حجاب بر بعد معنوی انسان تکیه دارد و سعی میکند او را به عنوان موجودی فرهنگی که از مهمترین خصوصیاتش برقراری ارتباط منطقی با دیگران است, مطرح سازد.

حجاب به علت آن که خصلتی نمادین دارد؛ میتواند جریان ارتباط و فعالیت دو قشر مرد و زن را در جامعه تنظیم کرده و به این سبب عناصر مثبت نظام فرهنگی را فعال و غنی ساخته, و زمینهی تفوّق رفتار فرهنگی را بر رفتار اقتصادی و مادی فراهم آورد.

هر جامعهای دارای منابع درونی گوناگونی است. برخی از این منابع مادی و برخی دیگر معنوی است. حجاب به سبب ذخیره کردن منبع معنوی در خود, یکی از قدرتهای درونی جامعه محسوب میگردد. بدین ترتیب میتوان گفت که حجاب قدرت و نفوذ فرهنگی زن ـ یا بهتر است گفته شود انسان ـ را به نمایش میگذارد, و توانایی جلب نظر هواداران انسانیت را فراهم میآورد. حجاب اسلامی نه تنها منبع قدرتی شگرف برای زن مسلمان است, بلکه موجبات افزایش نفوذ قدرت و شخصیت فرهنگی او را در جامعه ایجاد مینماید تا جایی که به علت گستردگی اجرای این حکم و تقوای رفتاری او, این قدرت مشروعیت یافته و میتواند به اقتدار منجر گردد.

اما تنها تلاش و فعالیت زن مسلمان جهت به ثمر رساندن اهداف او کافی نیست؛ بلکه باید نظامی حمایتی, زن را در این اهداف معنوی پشتیبانی کند. زن باید خود را در نظامی یکپارچه که زمین و زمان را فراگرفته و به وسیلهی قادری هدایتگر اداره میشود, بیابد تا به وسیلهی درک این حمایت, قدرت را در خود حس کرده و انگیزهی مبارزه با ظلم و محرومیت در او ایجاد شود.

+ نوشته شده در  شنبه نهم مرداد 1389ساعت 11:8  توسط م.ر. شاكر  | 

آثار بدحجابی

الف: عقده ای کردن مردان و بروز جنایت:
از دیدگاه علم روانشناسی تا هنگامی که انسان چیزی را نبیند به آن میل پیدا نمی کند و در نتیجه تعادل روانی او حفظ می شود اما اگر ببیند و نتواند به آن برسد ناآرام و ملتهب می گردد این مساله در مورد سایر غرایز انسانی غیر از شهوت هم صادق است. در صورت شعله کشیدن غریزه و نرسیدن خوراک آن یا انسان تحمل می کند و به اصطلاح قرآنی «غضّ» و حفظ و امساک می ورزد که این ایمانی بس بلند می طلبد و تنها به مدد الهی میسر است و یا برای رسیدن به آن از هر راهی تن می دهد که این مساوی است با بروز فسادها و جایت ها و شکسته شدن حریم ها و یا این که سر از عقده های روحی و روانی در می آورد.

ب: سقوط شخصیت زن و مرد:
حجاب برای زن، قانون فطرت است و سر پیچی از قوانین فطری، زن را از هویت خویش خارج می سازد در این هنگام است که زن در ظاهر از قید حجاب آزاد می شود اما در بند هزاران قید دیگری می افتد و گاهی در این مسیر ارزش های مسلم انسانی مثل حب نفس و تن و مال را از دست داده و تن به هر خفتی می دهد. از طرف مردان نیز وقتی چشم هوس و طمع با بی حجابی باز شد چشمه های عقل و حکمت و معنویت بسته می شود و مرد را به ورطه سقوط انسانی می کشاند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه دوم مرداد 1389ساعت 10:16  توسط م.ر. شاكر  | 

عفاف و حجاب در كربلا

کرامت انسانى زن، در سايه عفاف او تامين مي‌شود. حجاب نيز يکى از احکام دينى است که براى حفظ و پاکدامنى زن و نيز حفظ جامعه از آلودگي‌هاى اخلاقي تشريع شده است. نهضت عاشورا براى احياى ارزش‌هاى ديني بود. در سايه آن حجاب و عفاف زن مسلمان نيز جايگاه خود را يافت و امام حسين عليه‌السلام و زينب کبرى و دودمان رسالت، چه با سخنانشان، چه با نحوه عمل خويش، يادآور اين گوهر ناب گشتند. براى زنان، زينب کبرى و خاندان امام حسين عليه‌السلام الگوى حجاب و عفاف است. اينان در عين مشارکت در حماسه عظيم و اداى رسالت حساس و خطير اجتماعي، متانت و عفاف را هم مراعات کردند و اسوه همگان شدند.
حسين بن على عليهماالسلام به خواهران خويش و به دخترش، فاطمه، توصيه فرمود که اگر من کشته شوم، گريبان چاک نزنيد، صورت مخراشيد و سخنان ناروا و نکوهيده مگوييد. (1) اينگونه حالات، در شان خاندان قهرمان آن حضرت نبود، به خصوص که چشم دشمن ناظر صحنه‌ها و رفتار آنان بود.

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه بیست و ششم تیر 1389ساعت 9:20  توسط م.ر. شاكر  | 

مسابقه صهبای حج با موضوع حجاب و عفاف

اداره کل امور فرهنگی سازمان صدا و سیما مسابقه صهبای حج 17 را با موضوع حجاب و عفاف از کتاب « مساله حجاب » اثر استاد شهید مرتضی مطهری برگزار می نماید.
مهلت شرکت در مسابقه تا تاریخ اول مرداد ماه 1389
جوایز مسابقه به شرح زیر میباشد:
نفر اول : کمک هزینه سفر به عمره
نفر دوم و سوم : کمک هزینه سفر به عتبات عالیات
نفر چهارم وپنجم : کمک هزینه سفر به سوریه
نفر ششم وهفتم : کمک هزینه سفر به مشهد مقدس
و همچنین به نفرات هشتم تا چهاردهم هدایای فرهنگی این امور اهدا خواهد شد.

+ نوشته شده در  سه شنبه هشتم تیر 1389ساعت 11:19  توسط م.ر. شاكر  |