حجاب و عفاف

ترويج فرهنگ حجاب و عفاف دربين نسل جوان

معیار حجاب

در تفسیر نمونه بحث گسترده‌ای درباره معنا و مصداق حجاب صورت گرفته است و معیارهای سه گانه‌ای که در ضمن رعایت آن، حجاب به درستی رعایت شده است را ذکر کرده است. این موارد به صورت تکمیلی و تدریجی از حداقل حجاب تا معنای کامل حجاب می‌باشند.
در تقسیر نمونه واژه حجاب این گونه در دو معنای خود تعریف می‌شود:
حجاب هر چند در استعمال هاى روزمره به معنى پوشش زن به کار مى‏رود، ولى در لغت و در تعبیرات فقها چنین مفهومى را ندارد.
حجاب در لغت به معنى چیزى است که در میان دو شى‏ء حائل مى‏شود. به همین جهت پرده‏اى که در میان قلب و ریه کشیده شده « حجاب حاجز» نامیده شده است.

در قرآن مجید نیز این کلمه همه جا به معنى پرده یا حائل به کار رفته است، مانند آیه:
جَعَلْنا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً: ما در میان تو و کسانى که‌ایمان به آخرت نمى‏آورند پرده پوشیده‏اى قرار دادیم. (سوره اسراء / 45)
در این آیه نیز مى‏خوانیم: حَتَّى تَوارَتْ بِالْحِجابِ: تا موقعى که خورشید در پشت پرده افق پنهان شد. (سوره / ص32)
و در آیه دیگر: وَ ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یُکَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْیاً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ: براى هیچ انسانى ممکن نیست که خداوند با او سخن بگوید مگر از طریق وحى یا از پشت پرده. (شورى / 51)


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه سی ام مرداد 1389ساعت 9:17  توسط م.ر. شاكر  | 

نابساماني در زمينه حجاب ناشي از بي توجهي به نماز است.

برخي نابساماني هاي موجود در زمينه عفاف و حجاب ناشي از عواملي چون توجه سطحي به نماز مي باشد.

به گزارش آريا به نقل ازپايگاه اطلاع رساني پليس ، رجب عباسيان فرماندار بستان آباد ضمن اعلام مطلب فوق افزود: برگزاري نماز و آئين هاي مرتبط به آن جامعه را از تزلزل اخلاقي و اجتماعي بدور خواهد كرد.
وي مساجد را محكم ترين پايگاه و عامل وحدت عنوان كرد و برگزاري نماز جماعت در مساجد شهرستان را خواستار شد.
عباسيان با تأكيد بر نقش خانواده ها و مدارس در ارائه نماز و فرهنگ نماز تصريح كرد: موثرترين نهاد در ترويج فرهنگ نماز خانواده و آموزش و پرورش مي باشد.
فرماندار بستان آباد در خاتمه اعلام داشت: نيازسنجي در مساجد و برطرف كردن نيازهاي مساجد از وظايف دولت و مردم است و بايد زمينه حضور جوانان و دانش آموزان در مساجد فراهم شود و با تشويقهاي موثر اين حضور را به حداكثر برسانيم.

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و ششم مرداد 1389ساعت 10:45  توسط م.ر. شاكر  | 

حجاب در حجاب

پوشش و حجاب زن در برابر مرد بیگانه از مسائل مهم اسلامی است که قرآن کریم با صراحت بر وجوب آن تأکید کرده است.

بسم الله الرحمن الرحیم
«یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذٰلِکَ أَدْنَىٰ أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ،ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [= روسری‌های بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است.
پوشش و حجاب زن در برابر مرد بیگانه از مسائل مهم اسلامی است که قرآن کریم با صراحت بر وجوب آن تأکید کرده است.
برای حجاب و پوشش و حفظ حریم میان زن و مرد، فواید بسیاری ذکر شده است که آرامش روانی، استحکام و پیوند خانوادگی، امنیت اجتماعی و حفظ ارزش و اعتبار زن نمونه ای از آنها است.

متاسفانه با گذشت سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی و نهادینه شدن بسیاری از ارزش های انقلابی و اسلامی، شاهد برخی از ناهنجاری ها و ساختار شکنی ها هستیم.
این نوشتار به دنبال یافتن ریشه های بد حجابی یا بی حجابی در جامعه نیست، اما در پی آن است که به دغدغه های بزرگان دین در این باره بپردازد.

چندی پیش وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، از شناسایی و دستگیری برخی شبکه‌های فساد اجتماعی و فرهنگی خبر داد. شبکه‌ای که برخی از خانم‌های معلوم الحال را با پرداخت مبالغی به شهر قم برای تظاهر به بدحجابی و بی حجابی می‌فرستاد و سپس به تهران بازمی‌گرداند.
از سوی دیگر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع بزرگ تقلید نسبت به مسأله بدحجابی در کشور انتقاد کرد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه بیست و سوم مرداد 1389ساعت 12:9  توسط م.ر. شاكر  | 

گفتار حجاب

 ای به زینت حجاب آرسته ای! ای به مقام عفاف باریافته که چون فرشته ای بر اریکه پاکی نشسته ای! صولت حجابت چشم ها را خاضع کرده است و سطوت حیائت دل ها را آرام کرده است. بگذار بگویم که تحقیر هوس ها بزرگت ساخته است. شکر خدای را که اینگونه خواسته است.
+ نوشته شده در  شنبه نهم مرداد 1389ساعت 11:2  توسط م.ر. شاكر  | 

عفت در سیره پیشوایان

يكي از ارزش‏هاي والاي انساني و اسلامي‏اي كه سرچشمه ارزش‏هاي ديگر، و موجب آثار درخشان معنوي است، خوي عفّت مي‏باشد كه مي‏توان آن را يكي از پايه‏هاي اخلاق و صفت كليدي اي براي عقب زدن رذايل و سوق دهنده به سوي تكامل و درجات عالي و كمالات متعالي دانست.
 
در قرآن و روايات از اين خصلت، بسيار تمجيد شده و سيره پيشوايان معصوم(ع) نيز سرشار از اين خصلت نيكو است. با اين اشاره به مطالب زير مي‏پردازيم: معناي عفّت
عفّت در اصل به معناي خويشتن داري، تسلّط بر نفس و نقطه مقابل شهوت پرستي و شكم پرستي است.
 
راغب اصفهاني در لغت نامه «مفردات» مي‏گويد: «عفّت حالتي در نفس است كه انسان را از غلبه شهوت باز مي‏دارد.» در لغت نامه «التحقيق» آمده: فرق بين عفت و تقوا اين است كه عفّت به معناي حفظ نفس از شهوات انساني است ولي تقوا يعني حفظ نفس از انجام گناهان. بنابراين عفّت يك حالت دروني است، ولي تقوا بر اعمال خارجي نظارت دارد.
 
طريحي در «مجمع البحرين» مي‏نويسد: «العفافُ كَفُّ النفس عن المحرّمات، و عَنْ سؤال النّاس؛ عفّت، بازداري روح و روان از گناهان و هم چنين نگه داري خويش از دراز كردن دست سؤال به سوي ديگران است.»

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه سی ام تیر 1389ساعت 19:30  توسط م.ر. شاكر  | 

حجاب در کلام شهیدان

" خواهران ما در حالی که چادر خود را محکم برگرفته‏اند و خود راهم چون فاطمه و زینب حفظ می‏کنند... هدف‏دار در جامعه حاضرشده‏اند."
(رییس جمهور شهید محمد علی رجایی)
 
"و تو ای خواهر دینی‏ام: چادر سیاهی که تو را احاطه کرده است ازخون سرخ من کوبنده تر است."
 (شهید عبدالله محمودی)
 
"خواهرم: محجوب باش و باتقوا، که شمایید که دشمن را با چادرسیاهتان و تقوایتان میکشید." " حجاب تو سنگر تو است، تو از داخل حجاب دشمن را می بینی و دشمن تو را نمی بیند."
 (سردار شهید رحیم آنجفی)
+ نوشته شده در  چهارشنبه سی ام تیر 1389ساعت 19:28  توسط م.ر. شاكر  | 

مسابقه صهبای حج با موضوع حجاب و عفاف

اداره کل امور فرهنگی سازمان صدا و سیما مسابقه صهبای حج 17 را با موضوع حجاب و عفاف از کتاب « مساله حجاب » اثر استاد شهید مرتضی مطهری برگزار می نماید.
مهلت شرکت در مسابقه تا تاریخ اول مرداد ماه 1389
جوایز مسابقه به شرح زیر میباشد:
نفر اول : کمک هزینه سفر به عمره
نفر دوم و سوم : کمک هزینه سفر به عتبات عالیات
نفر چهارم وپنجم : کمک هزینه سفر به سوریه
نفر ششم وهفتم : کمک هزینه سفر به مشهد مقدس
و همچنین به نفرات هشتم تا چهاردهم هدایای فرهنگی این امور اهدا خواهد شد.

+ نوشته شده در  سه شنبه هشتم تیر 1389ساعت 11:19  توسط م.ر. شاكر  |